Creatief hoogbegaafd t.o.v. Dubbel bijzonder / Twice Exceptional

Creatief hoogbegaafde kinderen vertonen aanzienlijke overeenkomsten en delen vaak dezelfde onderwijsbehoeften als dubbel bijzondere kinderen. De grens tussen beide groepen is subtiel. Ik vraag me vaak af: heeft het kind echt een diagnose nodig, of kunnen de problemen ook opgelost worden door te kijken naar de specifieke behoeften van het kind?

Op dit moment ontbreekt het nog aan voldoende bekendheid en wetenschappelijk onderzoek om hier een definitieve conclusie over te trekken. Voor mij is het niet zozeer van belang of er daadwerkelijk een diagnose is gesteld; elk kind is uniek met zijn eigen sterke punten en uitdagingen. Door zorgvuldig te observeren en te luisteren naar het individuele kind, kunnen we proberen voor ieder kind een passende oplossing te vinden, gebaseerd op de beschikbare informatie.

• Zowel dubbel bijzondere als creatief hoogbegaafde individuen hebben buitengewone talenten en capaciteiten. Ze kunnen uitblinken in intellectuele, creatieve, artistieke, of andere vaardigheden die boven het gemiddelde liggen.

• Beide groepen vertonen vaak intensiteit en overexcitabilities. Ze kunnen een diepe betrokkenheid en passie tonen voor hun interesses. Dit kan zich uiten in emotionele intensiteit, een rijke verbeeldingskracht, en een sterke verbondenheid met hun vakgebied.

• Dubbel bijzondere en creatief hoogbegaafde individuen hebben vaak unieke denkprocessen. Ze kunnen in staat zijn tot abstract denken, het leggen van ongebruikelijke verbanden, en het genereren van originele ideeën. Creatief hoogbegaafden kunnen zich bijvoorbeeld richten op het bedenken van innovatieve oplossingen, terwijl dubbel bijzondere individuen creatieve strategieën kunnen ontwikkelen om met hun leeruitdagingen om te gaan.

• Beide groepen hebben baat bij aangepast onderwijs dat rekening houdt met hun begaafdheid en eventuele leerbehoeften of uitdagingen. Dit kan differentiatie in het klaslokaal, individuele educatieve plannen , of andere aanpassingen omvatten. Belangrijk is de grote behoefte aan structuur in combinatie met autonomie

• Zowel dubbel bijzondere als creatief hoogbegaafde individuen kunnen sociale en emotionele uitdagingen ervaren. Ze kunnen zich anders voelen dan hun leeftijdsgenoten en hebben behoefte aan begrip en ondersteuning van hun omgeving.

Dubbel bijzonder / Twice Exceptional

Dubbel bijzondere kinderen vertonen een unieke combinatie van begaafdheid en een specifieke beperking of uitdaging. Aan de ene kant hebben ze buitengewone talenten, vaardigheden of capaciteiten die boven het gemiddelde liggen, wat kan worden waargenomen op intellectueel, creatief, artistiek, of sociaal-emotioneel gebied. Aan de andere kant ervaren ze belemmeringen of beperkingen, zoals aandachtsproblemen (ADHD), leermoeilijkheden, autisme, dyslexie, of andere neurologische of psychologische uitdagingen.

De term "dubbel bijzonder" benadrukt de dualiteit van hun uitzonderlijkheid. Het kan een complexe situatie zijn omdat de begaafdheid de leerbehoeften kan verbergen en vice versa. Hierdoor kunnen dubbel bijzondere kinderen vaak over het hoofd worden gezien of verkeerd begrepen in traditionele onderwijssystemen.

Ondanks hun uitdagingen hebben dubbel bijzondere kinderen vaak het potentieel om opmerkelijke prestaties te leveren als ze worden erkend en passende ondersteuning krijgen. Het begrijpen van hun unieke combinatie van talenten en uitdagingen is essentieel om een onderwijsomgeving te creëren die hen effectief ondersteunt en stimuleert in hun ontwikkeling.