‘Creativiteit is het krachtigste wapen dat we kunnen gebruiken om de wereld echt te veranderen’

Visie

‘THE POËTRY OF CREATION’ stimuleert creatief denken en doen én begeleid degene die van nature zo denken, maar waar de maatschappij niet altijd bij aansluit.

The Poëtry of Creation vindt het belangrijk dat de waarde van creativiteit en creatief denken wordt verhoogd, zowel in het onderwijs als in de gehele maatschappij. Creatieve beroepen worden nog te vaak gezien als hobby projecten, terwijl de maatschappij niet zonder ze kan. Creatieve denkers zijn nodig in een maatschappij die zo snel veranderd. Het is belangrijk om het creatief denkvermogen te stimuleren en je kan hier niet vroeg genoeg mee beginnen. In deze prestatie maatschappij gaat het veel te veel om het eindresultaat; één mogelijkheid is vaak maar het goede. We vergeten het belang van het proces, het creatieve proces. Veel mensen hebben moeite met ‘out of the box’ en daarmee in andere oplossingen te kunnen denken. Of moeite met feiten te toetsen aan hun eigen gevoel. Dit wordt helaas in het reguliere onderwijs nog te weinig gestimuleerd. Er is gelukkig veel gaande in onderwijsland en er ontstaan mooie nieuwe initiatieven, maar helaas kom ik nog te vaak op scholen waar er nog geen of te weinig aandacht aan wordt besteed.

Door kinderen al vroeg te leren wat het belang van creativiteit en creatief denken is, creëer je een generatie die meer in het proces durft te zitten, fouten durft te maken en te luisteren naar zijn eigen gevoel. Een meer menselijke generatie die flexibel en kritisch durft te denken en die open staat voor nieuwe ideeën. Een generatie die zijn eigen ‘unieke ik’ kent, zijn passie durft te volgen en daarmee zijn waarde in de maatschappij zichtbaar kan maken. We hoeven niet allemaal hetzelfde te zijn. Aandacht voor verschil en neurodiversiteit zou al vroeg in de jonge jaren aandacht mogen krijgen. In de ontwikkeling ervan, maar ook in de kennis ervan te delen met de kinderen zelf en hun omgeving. Er komt daardoor meer begrip voor elkaar. Ze leren samenwerken op een manier dat hun eigen kracht een aanvulling kan zijn op een ander of dat ze een ander nodig hebben bij iets waar ze zelf minder goed in zijn. In plaats van alles met elkaar te vergelijken omdat ze allemaal door dezelfde hoepel moeten springen.

Voor de groep Creatief hoogbegaafden; de Snelle Creatieve Sensitieve Denkers met een groot ontwikkelingspotentieel is de ontwikkeling en stimulans in creatief denken & doen én het gebruik kunnen maken van de kracht van hun intense talenten(visionair, zintuiglijk, emotioneel) zelfs een noodzaak om in balans te blijven en optimaal gebruik te kunnen van hun cognitieve intensiteit. Door hun complexe manier van denken hebben zij niet alleen de kennis over zichzelf, maar ook deze ontwikkeling nodig om in kunnen zetten als hun groeimotor en uitlaatklep. Als je zelf in balans bent, vind je eerder jouw geluk. Laten we preventief denken. Dit scheelt aan de achterkant veel mentale en fysieke ellende.

We laten nu een hele groep jonge talentvolle kinderen/jongeren links liggen, die ons heel veel te bieden hebben, maar hun zelfvertrouwen kwijt raken in een periode dat ze zouden kunnen groeien. Ook zij hebben het recht om deze groei periode net als een ieder ander te kunnen gebruiken voor hun persoonlijke ontwikkeling.

‘Met Creativiteit kan je nieuwe producten, goederen, diensten en waarden leveren’. - Edward de Bono


Creatief vermogen wordt het sterkst ontwikkeld in een rijke leeromgeving, waarin kinderen gestimuleerd worden om zelf oplossingen te bedenken.’

Creatieve Denkers met een groot ontwikkelingspotentieel

Stella.jpg

Ongeveer 3% van alle leerlingen laat kenmerken zien die duiden op hoogbegaafdheid.

Naast een sterk ontwikkelingspotentieel beschikken hoogbegaafde leerlingen, als ze gezien zijn en gestimuleerd worden, over een creërend denkvermogen en een sterke gedrevenheid. Het zijn van nature Creatieve Denkers. Het is niet vanzelfsprekend dat dit zich ook uit in hoge prestaties op één of meerdere gebieden. Hiervoor is een stimulerende leeromgeving nodig, met onderwijsgevenden die rijk onderwijs vormgeven dat (ook) aansluit bij de specifieke onderwijsbehoeften van deze leerlingen. Anders bestaat zelfs de kans de deze kinderen niet eens weten dat ze deze eigenschap bezitten.

Het zijn vaak de creatief [hoog]begaafde kinderen, die niet of nauwelijks worden opgemerkt in het onderwijs of hier problemen ondervinden. Naast dat de kans op onderpresteren heel groot is, krijgen zij ook nauwelijks de kans om hun talent te ontdekken én aan hun executieve vaardigheden te werken, zodat ze ook iets met dit talent kunnen. De executieve vaardigheden zijn bij deze groep kinderen vaak minder ontwikkeld dan bij gemiddelde kinderen. De hersenen zitten anders in elkaar. Ze zijn minder getraind in oefenen en werken beter op inzicht en door ervaren, waardoor in het onderwijs problemen zelfs misdiagnoses kunnen ontstaan. Aan een talent alleen heb je niet zoveel als je niet weet wat je er mee kan.


LAB-methode

“creativity is not a competition”

— Autumn Sky Hall