visies op intelligentie

We kunnen niet alleen een onderscheid maken in verschillende vormen van intelligentie maar ook in drie verschillende visies over intelligentie.

Twee van deze visies weerspiegelen het nature - nurture debat.

Een derde visie legt de nadruk op (school)prestatie.

Deze drie visies bestaan binnen zowel analytische, praktische als sociaal en emotionele intelligentie. Als mensen spreken over intelligentie, dan spreken ze over een bepaalde vorm van intelligentie, maar ook binnen een bepaalde visie / een kader waarin zij geloven. Het is belangrijk om in een gesprek met anderen over intelligentie duidelijk te maken over welke vorm van intelligentie het gaat en vanuit welke visie men spreekt om op die manier misverstanden te vermijden. Zeker in een praktisch belangrijk gesprek - zoals op een oudercontact bijvoorbeeld - is het belangrijk om dit duidelijk te maken. Zo niet kunnen er misverstanden ontstaan omdat de spreker en de luisteraar een ander idee van intelligentie hanteren.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Intelligentie

Nature

Volgens de eerste visie is intelligentie iets dat wordt meegekregen bij de geboorte, een aangeboren potentieel tot intelligent gedrag. Zelfs als iemand is gezakt voor examens, dan nog kan iemand als intelligent worden gezien. Het zit er wel in, maar het komt er niet uit.

Nurture

Volgens de visie die de nadruk op nurture legt, wordt iedereen geboren met hetzelfde potentieel of dezelfde mogelijkheden tot intelligent gedrag. De verschillen in intelligentie tussen mensen wordt verklaard vanuit verschillen in de leeromgeving, bijvoorbeeld in welke mate iemand thuis of op school gemotiveerd werd om bij te leren of de mogelijkheden van kinderen om al dan niet naar school te gaan. Binnen deze visie is iemand intelligent als dit ook effectief tot uiting komt.

Prestatiegerichte visie

Deze visie impliceert dat iemand intelligent is als hij hoge scores haalt op een test. Die prestatiegerichte visie is duidelijk terug te vinden op school. Iemand is intelligent genoeg wanneer hij op alle toetsen, opdrachten en examens op voldoende wijze slaagt. Iemand is heel intelligent als hij heel hoge scores behaalt. Dit is de visie op intelligentie die heel vaak gehanteerd wordt. De score op het rapport of de IQ-score bepaalt of iemand intelligent is.

Vorige
Vorige

Soorten intelligentie

Volgende
Volgende

INtelligentie, volgens wikipedia