mijn drive

Na twintig jaar zelf, dag in dag uit, creativiteit geademd te hebben en niet anders te kunnen dan overal ideeën en oplossingen te zien, werd ik geconfronteerd met ervaringen die mij deden beseffen dat Creatieve Denkers het in het onderwijs niet altijd makkelijk hebben en niet altijd goed passen in het systeem.

Er is over het algemeen weinig ruimte voor creatieve geesten die overal antwoorden en oplossingen in zien. Veel van deze kinderen hebben zelfs een label; ( dyslectie, adhd, add, hoogbegaafd) Wat ze vaak allemaal gemeen hebben is dat ze op een andere manier kijken en denken. Ze denken vanuit concepten, ze leggen verbanden en gaan niet uit van één oplossing. Binnen de resultaat gerichte leeromgeving en maatschappij hebben ze het moeilijk om zichzelf te blijven. Er wordt veelal ingezet en geschoold op waar ze minder goed in zijn ipv waar hun talent ligt. En dat is fijn, maar waarom niet meer inzetten op waar ze goed in zijn.

Daarbij is het talent van creatief denken bij Creatief Hoogbegaafde kinderen/jongeren (vaak onderduikende creatief [hoog]begaafde meisjes) al niet meer zichtbaar. Ze zijn zich gaan aanpassen aan hun omgeving waarin ze opgaan in de groep. Ze worden vaak niet gezien als Hoogbegaafd en dus niet uitgedaagd om zichzelf te laten zien, omdat ze niet vallen binnen het welbekende plaatje van hoogbegaafden. Maar worden ook niet gezien als leerlingen die onderpresteren omdat ze keurig binnen de norm blijven.

Als we deze kinderen niet gaan zien en helpen zichzelf en hun talent te ontdekken, zijn ze het zelfvertrouwen tegen de tijd dat ze van school komen kwijt. Met alle gevolgen van dien.

Vanuit de zoektocht deze kinderen te helpen en hier een oplossing voor te zoeken kwamen bij de volgende vragen op:

• Waarom lukt het sommige Creatieve Denkers wel en anderen niet om met hun talent aan de slag te gaan?

• Hoe kan het dat veel Creatieve geesten hun schooltijd vreselijk vonden en zich hier doorheen geploeterd hebben?

• Waarom is er voor Creatieve denkers zo weinig aansluiting in het onderwijs? Terwijl we deze groep creatieve denkers zo nodig hebben.

• Hoe kan ik deze groep helpen? Wat hebben zij nodig om in hun kracht te staan en wat hebben zij daarin nodig?

• En is het niet voor iedereen belangrijk om ook Creatief Denken aan te leren, zonder dat we verwachten dat iedereen nu kunstenaar wordt.

Met het ontstaan van ‘The Poëtry of Creation komen voor mij twee liefdes samen. Mijn liefde voor creatie en creatief denken en mijn liefde om mensen te inspireren en te coachen. En op zoek te gaan naar hun eigen kracht en geluk.

WELKOM BIJ THE POËTRY OF CREATION

Anke Helmich

 
 

Wie is Anke?

IMG_1601.jpg

anke helmich

kunstenaar/inspirator/fotograaf/designer

motivator/trainer/

HB talentcoach voor Creatieve sensitieve snelle denkers;

(creatief [hoog]begaafden, vaak ook met kenmerken van hsp, hss, of dubbele diagnoses als ad(h)d, dyslexie)

Een creatieve duizendpoot. Ze heeft 20 jaar ervaring als zelfstandig conceptmaker, fotograaf en designer. Ze begeleidt al 15 jaar stagiaires en vindt het heerlijk om elke keer weer een knopje uit te zien groeien tot een mooie bloem. Ze ziet in alles een uitdaging en ziet overal ideeën. Kan niet, kent ze eigenlijk niet. Haar motto is ‘ Van Niets Iets Maken’ en ‘Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar zoals het kan’

Haar doel is Creatief Denken en Doen stimuleren en mensen in hun eigen kracht zetten’.

Na jaren bezig te zijn geweest met mooie dingen maken voor diverse commerciële klanten, wil ze geen deel meer uit maken van de stimulering van massaconsumptie en de buitenkant van de maatschappij. Ze gooide 2 jaar geleden het roer om, om zich meer te richten op de binnenkant van de mensen en maatschappij. Ze houdt nog steeds van mensen inspireren en mooie dingen maken. Maar liever met een ander doel.

En nu is de tijd daar; dat ze een andere doelgroep wil inspireren en begeleiden. Ze wil Creatief denken zelf als kracht in gaan zetten en daarmee de groep creatieve denkers met groot ontwikkelingpotentieel, helpen zichzelf ook in hun kracht te zetten.

Ze krijgt energie van bezig zijn met wat ze leuk vindt en is op haar best als ze mensen kan inspireren en helpen. Naast dat ze zichzelf nog steeds creatief voedt met haar werk als kunstenaar wil ze haar creativiteit ook gebruiken om andere mensen te bereiken met haar verhaal en de groep creatief [hoog]begaafden en hun omgeving te inspireren en informeren. Naast dat ze boeken en materialen ontwerpt om deze doelgroep bereiken en begeleiden, wil ze zich ook met deze doelgroep verbinden door ze persoonlijk te begeleiden en inspireren.

Ze is in 2020 gestart met de post- hbo opleiding, als zelfstandig talentbegeleider, bij Novilo met als specialisatie in Creatieve [Hoog]begaafdheid en de link tussen creativiteit en intelligentie. Daarnaast heeft ze aanvullend een masterclass Creatieve begaafdheid gedaan bij ‘A lot of Complexity’ van Lotte van Lith en Jessica van Deursen. Dit onderzoek hoopt ze volgend jaar te kunnen publiceren in haar boek ‘The Beauty of a Creative Mind’.

Naast haar studie en werk is ze zelf ook een trotse moeder van twee creatief hoogbegaafde tienerdochters. En woont ze met haar kinderen, man, hond en katten in een oude verbouwde fabriek in Haarlem.

Haar eigen creatieve uitspattingen zijn te vinden op haar eigen site : www.ankehelmich.nl / info@ankehelmich.nl