‘a person who thinks all the times

has nothing to think about

except thoughts,

so he loses touch with reatlity

and lives in a world of illusions….’

Talent begeleiding van creatief (hoog)begaafden


Creatief begaafden kun je omschrijven als associatieve creatieve denkers. Dit brengt mee dat zodra een creatief begaafde nieuwe informatie krijgt, er automatisch verder over wordt doorgedacht. Hierbij wordt nieuwe informatie snel gekoppeld aan bestaande informatie; dat wat ze al weten. Als gevolg kunnen nieuwe verbanden ontstaan en tot nieuwe concepten en ideeën gekomen worden. Creatief begaafd zijn zegt dus niets over hoe handig of artistiek je bent of hoe goed je bent in het werken en creëren met je handen. Het zegt iets over de manier van denken.

Creatieve begaafdheid zie je terug in diverse IQ levels . Dat is dan ook meteen het belangrijkste verschil tussen creatief begaafd én creatief hoogbegaafd; de tweede groep wordt namelijk ook nog gekenmerkt door een hoge intelligentie, nog sneller denken en meer intense belevingen ( Dabrowski), waar door ze ook sneller problemen ervaren.

De creatief [hoog]begaafden vormen een groep die op een andere manier denkt, ervaart en functioneert. Een groep die anders in de wereld staat en op een andere wijze tegen zaken aankijkt. Hierdoor vinden zij het vaak lastig om aansluiting te vinden bij de normale samenleving.

Deze creatieve denkers zijn vaak de vernieuwers, de verbeteraars, de veranderaars; ze komen ergens binnen en zien meteen wat anders of beter kan. Ze zijn zelflerend, zelfsturend en zelfbepalend en zijn gebaat bij een hoge mate van vrijheid /autonomie in wat ze doen’

Het creatief denkende brein wordt op scholen vaak te weinig aangesproken, waardoor de natuurlijke manier van denken en doen niet wordt gevoed. Het is niet alleen belangrijk om te weten wie je zelf bent en hoe je in elkaar zit, maar er zit ook heel veel kracht in je eigen manier van denken en doen en deze kan je inzetten op vele manieren.

Het is zonde als we, door het niet aanspreken van deze kracht, veel talent laten liggen. Talent wat we heel erg nodig hebben. Maar ook talent wat je tot een gelukkiger mens kan maken.


Ik begeleid deze doelgroep vanuit mijn eigen passie, frustratie en gedrevenheid. Ik vind het heel belangrijk dat er meer kennis en aandacht komt voor deze doelgroep en dat ze de hulp, uitdaging en ruimte krijgen die ze nodig hebben om tot volle wasdom te komen.

Naast mijn eigen opleidingen aan de kunstacademie en opleiding tot HB talentbegeleider, gebruik ik ook mijn eigen ervaringen als creatief hoogbegaafde en die van mijn omgeving.

Mijn succesvolle creatieve carrière van twintig jaar, met veel creatief hoogbegaafde of andere neurodiverse collega’s geeft mijn veel inzicht in wat wel en niet werkt in een maatschappij die niet altijd lijkt te passen. Maar naast deze succeservaringen heb ik in ons eigen gezin ook de struggles, in werk en onderwijs kunnen ervaren, waar je tegenaan kan lopen als je jouw eigen kracht niet kan of weet in te zetten.

Vanuit deze ervaring en kennis put ik, in mijn momenten van individuele talent begeleiding . Daarnaast moet ik mijn eigen creatieve deel ook blijven opladen en ben ik als kunstenaar en social designer bezig met diverse creatieve materialen te ontwikkelen, zodat ik mijn kennis en ervaring kan delen en de begeleiding breder opgepakt kan worden. Ik hoop deze dit jaar verder te kunnen doorontwikkelen tot productie.

 

individuele begeleiding voor kinderen/jongeren

Als creatief begaafde talent begeleider wil ik (vermoedelijk ) Creatief [hoog]begaafden begeleiden en motiveren om uit te groeien tot een talentvol en gelukkig persoon. Ik heb het hier over Creatieve, Sensitieve, Snelle denkers.

In de begeleiding ga ik samen met de Creatieve Denker op ontdekkingsreis, waarin een creatieve weg wordt bewandeld. Hij/zij gaat samen met mij op ontdekking in zijn eigen snelle, creatieve brein, we ontdekken waar kansen en uitdagingen liggen. Die gaan we al doende ervaren en over in gesprek.

Het is een combinatie van veel doen en creëren, maar ook praten en leren. Je creatieve deel van je brein leren gebruiken en verder ontwikkelen. Maar ook gaan voelen wanneer je in balans bent en wat jou gelukkig maakt, zodat je dit kan gebruiken op je verdere leer en levenspad. Voor de meeste van deze creatieve denkers is zich creatief kunnen uiten hun groeimotor en uitlaatklep, maar vaak is deze nog niet ontdekt of ontwikkeld. Het is belangrijk deze te ontwikkelen en dat ze zichzelf hierin leren kennen en hoe ze dit kunnen toepassen.

Het proces gaat altijd in samenwerking met de omgeving van de Creatieve Denker. Het is belangrijk dat het proces wat wordt bewandeld begrepen en gevoed wordt door haar/zijn omgeving. De samenwerking samen met ouders en school is hierin belangrijk. Het één kan niet zonder het ander.

Het doorlopen van een creatief proces heeft niet altijd tot doelstelling dat de Creatieve Denker de meest fantastische kunstenaar of ontwerper wordt.

D.m.v. het stimuleren van creatief ‘durven’ denken, bewandelen en verstevigen we nieuwe paden in ons hoofd, gaan we durven verdwalen, om vervolgens weer doelen te stellen om te komen waar we naar toe willen. Zo gaan we o.a:

  • Creatief leren Denken, dat opent deuren in jezelf en jouw omgeving ( Out of the box denken brengt je verder), grenzen kunnen vervelend zijn, maar kunnen ook een uitdaging bieden. Met creatieve opdrachten kunnen we dit gaan ervaren.

  • Op creatieve ontdekkingstocht. Wat zijn jouw talenten en interesses? Wie wil je zijn en wat heb je daar voor nodig?

  • Jouw FLOW proberen te ontdekken. Als je in staat van FLOW bent, heb je volgens de Amerikaanse psycholoog Mihály Csíkszentmihályi precies de goede hoeveelheid uitdaging en vaardigheden, waardoor je volledig op kan gaan in je bezigheden. En je met volledige betrokkenheid deze tot goede uitvoering kan brengen. In staat van FLOW ben je geconcentreerd en volledig gericht op je doel, maar met een ontspannen gevoel en intrinsieke motivatie.

  • Ervaren dat fouten maken niet erg is , maar juist een volgende stap kan zijn (Faal/succesangst of perfectionisme)

  • Werken aan een groei mindset ( ipv een fixed mindset).

  • Psycho educatie; Jezelf leren kennen; kansen, uitdagingen, opladen en ontladen(Een vol hoofd; van klacht naar kracht). Kijken en bespreken wie jij eigenlijk bent en hoe je gebruik kan maken van jouw fantastische creatief denkende brein.

  • Werken aan Executieve Vaardigheden; vaardigheden die je nodig hebt in je studie en je leven om bv. van ideeën werkelijkheid te kunnen maken.

Herken jij jezelf of jouw kind in dit verhaal en denk je dat ik wat voor je kan betekenen. Wil je met mij op creatieve ontdekkingsreis? Neem dan contact met me op dan kijken we wat ik voor jullie kan betekenen.

Voor elk ontdekkingstraject hebben we een intake gesprek en zal in je een intake formulier laten invullen. Bij kinderen en jongeren onder de 15 jaar ga ik voor ik begin met het traject ook altijd in gesprek met ouders/verzorgers. N.a.v dit formulier en gesprek kijken we wat ik voor je kan betekenen en plannen we een ontdekkingstraject in. Voor meer informatie, klik hier

Stella_1914ZWW.jpg

WAAROM SPECIFIEK DEZE DOELGROEP?

Als Creatieve Duizendpoot met té veel energie en te veel ideeën én moeder van twee onderduikende Creatief [hoog] begaafde tieners, die in het onderwijs niet gezien en begrepen werden, ben ik na vier jaar studie om aan antwoorden te komen i n 2020 begonnen aan de opleiding Zelfstandig Talentbegeleider bij Novilo, om mij te gaan specialiseren in specifiek deze doelgroep, omdat deze doelgroep nog steeds het minst zichtbaar is.

Vanuit eigen ervaringen ( thuissituatie met vier totaal verschillende Creatief hoog begaafden onder één dak), zie ik hoe verschillend personen en situaties kunnen zijn en hoe de verschillende situaties het verschil kunnen maken tussen gelukkig kunnen zijn met wie je bent óf niet.

Want hoewel creatief begaafde kinderen heel talentvol kunnen zijn, kunnen zij het ook heel moeilijk hebben op school. Creatief [hoog]begaafde kinderen worden vaak niet gezien of begrepen. Hun creativiteit is niet alleen hun talent, maar ook hun uitlaatklep , hun groeimotor.  En dat wordt vaak over het hoofd gezien. Vaak leidt hun manier van werken tot een hoop stress, onzekerheid en onvrede.

Ik wil Creatief [hoog]begaafden kinderen en jongeren helpen om uit te groeien tot talentvolle, maar vooral gelukkige mensen. Die weten waar hun talenten ( en valkuilen) liggen en dat ze met enig zelfvertrouwen hun pad kunnen vervolgen in de wereld die op hun wacht.
Een specifieke groep waar ik mijn aandacht op wil richten zijn de ‘onderduikende creatief[hoog]begaafde meisjes.
Deze meisjes blijven lang onopgemerkt en worden vaak niet gezien als begaafd. Hoe minder opvallend, hoe meer aangepast, hoe groter de schade kan zijn.

IMG_8418.JPG

Praktisch

Kijk hier voor aanmeldingen en meer informatie

Kijk hier voor praktische zaken

samuel-zeller-rk_Zz3b7G2Y-unsplash.jpg

observaties en onderwijsaanpassingen voor creatief [hoog]begaafden

Je kan ook bij mij terecht als je als ouder of leerkracht, als je veranderingen in het gedrag of ontwikkeling van het kind ziet, je er zorgen over maakt of gedragingen wilt duiden.

Zowel als Creatieve denker, HB talent begeleider en Kernvisie Methode coach (maar ook vanuit eigen ervaringen, als partner of moeder van) kijk ik met je mee naar de situatie. Ik luister en wandel graag alvast mee met je op de weg van Klacht naar Kracht.

Voor meer informatie klik hier