trainingen


Ik geef trainingen en lezingen over verschillende thema's gerelateerd aan de doelgroep: creatieve, sensitieve, snelle denkers met een groot ontwikkelingspotentieel, ook wel bekend als creatief hoogbegaafden.

Mijn sessies zijn bedoeld voor iedereen die te maken heeft met deze groep kinderen en jongeren, waaronder docenten, IB'ers, blusklassen, fulltime hoogbegaafdenonderwijs, samenwerkingsverbanden (SWV) en gemeenten, artsen, psychologen, ouders, en andere geïnteresseerden. De trainingen kunnen zowel op locatie als online worden gegeven. Afhankelijk van de reeds aanwezige kennis stem ik mijn verhaal af om een compleet beeld te geven.

Graag deel ik, vanuit mijn jarenlange opgedane kennis en ervaring, mijn onderzoek naar creativiteit en intelligentie, en mijn persoonlijke ervaring als moeder van vier creatief hoogbegaafde kinderen in één huishouden.


onderwijs - creatief hoogbegaafd in de klas

Het is niet eenvoudig om precies te bepalen hoeveel procent van de wereldbevolking hoogbegaafd is, omdat begaafdheid op verschillende manieren kan worden gedefinieerd en gemeten. Daarnaast kunnen de criteria voor hoogbegaafdheid variëren tussen culturen en onderzoeksgroepen. Over het algemeen wordt geschat dat hoogbegaafdheid voorkomt bij ongeveer 2% tot 5% van de bevolking.

 

creatief [hoog]begaafd, een snel sensitief spaghettibrein..

Niet alle hoogbegaafde kinderen zijn hetzelfde. Het traditionele beeld van een 'nerd' die moeiteloos door het onderwijs snelt en alleen maar tienen haalt, is al lang achterhaald.

Dit geldt des te meer voor creatief hoogbegaafde kinderen, aangezien zij vaak specifieke uitdagingen ervaren binnen het reguliere onderwijssysteem. Maar wie is eigenlijk deze creatief hoogbegaafde leerling? Hoe herken je hem of haar, en welke vorm van ondersteuning is passend?

Creatief hoogbegaafde leerlingen onderscheiden zich door hun uitzonderlijke creatieve vermogens in combinatie met hoogbegaafdheid. Ze kunnen opvallend originele denkers zijn, vaak buiten de conventionele kaders. Het brein van deze groep functioneert op een volledig unieke manier. Herkennen van deze leerlingen kan soms uitdagend zijn, omdat ze niet altijd de stereotiepe kenmerken van hoogbegaafdheid vertonen. Ze kunnen uitblinken in artistieke expressie, innovatieve probleemoplossing, of het leggen van ongebruikelijke verbanden. Soms hebben ze ook andere diagnoses, zoals AD(H)D of dyslexie; twice exceptional. Of vertonen ze dezelfde kenmerken en worden ze onjuist gelabeld (misdiagnoses), wat ertoe leidt dat ze niet de juiste uitdaging en begeleiding krijgen die ze zo hard nodig hebben.

Het is belangrijk om te begrijpen dat creatief hoogbegaafde leerlingen vaak tegen specifieke obstakels aanlopen in het traditionele schoolsysteem. Ze kunnen zich vervelen, onderpresteren, sociale uitdagingen ervaren of zelfs gedragsproblemen vertonen als gevolg van een gebrek aan uitdaging en stimulatie.

Om deze leerlingen effectief te ondersteunen, is het noodzakelijk om vroegtijdig signalen van creatieve hoogbegaafdheid te herkennen. Dit omvat het observeren van niet-traditionele vormen van excellentie en het begrijpen van de diversiteit aan creatieve uitingen en uitdagingen op het gebied van leerstrategieën en executieve vaardigheden. Zodra deze leerlingen zijn geïdentificeerd, kan aangepaste ondersteuning en differentiatie in het onderwijsprogramma een wereld van verschil maken. Dit kan variëren van uitdagende lesstof en projecten tot het bieden van mogelijkheden voor zelfgestuurd leren en creatieve expressie.

Het begrijpen en omgaan met creatief hoogbegaafde leerlingen vergt maatwerk met aandacht voor structuur en autonomie, maar het kan aanzienlijk bijdragen aan hun welzijn en succes in het onderwijs.

Wil jij meer kennis over deze doelgroep?

Als talent begeleider en ervaringsdeskundige, zet ik mij graag in om kennis over deze specifieke doelgroep te verspreiden. Ik kom met plezier mijn kennis delen met jullie docententeam op school, of met een team van zorgcoördinatoren en IB'ers, specifiek over Creatief hoogbegaafde kinderen.

Wil je meer inzicht krijgen in deze leerlingen, zodat je vroegtijdig signalen herkent en hulp kunt inschakelen voor kinderen die al zijn gaan onderpresteren?

Bij interesse of voor informatie en prijzen, mail naar info@ankehelmich.nl


oudertraining - creatief hoogbegaafd opvoeden

Ontdek de Unieke Reis van Ouderschap: Oudercursus voor Creatief Hoogbegaafde Kinderen

Ben jij een ouder van een creatief hoogbegaafd kind en zoek je ondersteuning en inzicht in de uitdagende reis van opvoeden?

Kijk voor meer info bij Oudertrainingen






hello-i-m-nik-MAgPyHRO0AA-unsplash.jpg

‘Het onderwijs kan een bijdrage leveren aan het ontwikkelen van creatief denken door het bewustzijn dat creativiteit in elke leerling zit en in alle vakinhoudelijke domeinen aan bod kan komen. Door passende leerervaringen aan te bieden die het creatief vermogen ontwikkelen. Willen we meer aandacht voor creatief denken in het kader van de 21e eeuwse vaardigheden, dan zal er expliciet aandacht aan besteed moeten worden in het onderwijs. Zowel aan creatief denken en handelen op zich als aan de manier waarop dat aan bod kan komen.’

( bron: https://www.slo.nl/thema/meer/21e-eeuwsevaardigheden/creatief-denken/)