wat kan ik betekenen?

Naast mijn streven om creatief denken bij een brede doelgroep te bevorderen en te ontwikkelen, heb ik mij specifiek toegespitst op het begeleiden van sensitief creatieve [hoog]begaafde kinderen en jongeren.

De begeleiding van creatief hoogbegaafde kinderen en jongeren vereist een vernieuwende benadering van leren en ontwikkelen. Binnen het onderwijs vertonen de behoeften van creatief hoogbegaafde kinderen veel gelijkenis met die vanTwice Exceptional of wel dubbel bijzondere kinderen. Beide groepen halen voordeel uit onderwijsbenaderingen die hun unieke krachten erkennen, koesteren en tegelijkertijd hun individuele behoeften aanspreken, of deze nu verband houden met leeruitdagingen of potentieel. Het begrijpen van deze nuances is essentieel om op maat gemaakte ondersteuning te bieden aan elk type begaafd individu.

Naast het onderstrepen van het belang om binnen het onderwijs specifieke leerbehoeften aan te pakken en aandacht te schenken aan differentiatie, structuur en autonomie, is het van groot belang om ook nadruk te leggen op het proces van zelfontdekking met betrekking tot intensiteit en persoonlijke kenmerken. Hierbij gaat het om het ontwikkelen van sociale, emotionele en metacognitieve vaardigheden. Het gezamenlijk aanpakken van deze dimensies zorgt voor een holistische benadering die de optimale ontwikkeling van begaafde individuen bevordert.

Om de beste versie van jezelf te worden, is het essentieel om jezelf te ontwikkelen door op avontuur te gaan. Betreed het pad van groei, waarin je niet bang bent om van de gebaande paden af te wijken en waar het proces niet noodzakelijk een rechtlijnige weg naar het resultaat volgt. Stap in het avontuur met nieuwsgierigheid en een focus op ervaringsgericht leren, waardoor je onderzoekend je weg vindt.

Ik begeleid en motiveer deze kinderen/jongeren op hun creatieve ontdekkingsreis naar hun innerlijke kracht en talent. D.m.v een creatieve zoektocht naar jezelf en het aanleren van vaardigheden gaan we samen op zoek naar wat jou gelukkig maakt en kijken we hoe je dit in kan zetten in je werkzaamheden en dagelijks leven.

Kijk hieronder voor de mogelijkheden.

Creatief hoogbegaafden bezitten aanzienlijk potentieel, maar door hun gevoeligheid zijn ze tevens bijzonder kwetsbaar. Het neurodiverse brein, dat van nature associatief en creatief denkt, vormt hun kracht. Echter, doordat ze opgroeien in een systeem dat voornamelijk lineair is vormgegeven, wordt deze denkwijze vaak onvoldoende gevoed en ondersteund. Hierdoor kan het hen belemmeren, als een last ervaren worden of zelfs volledig lijken te verdwijnen. De begeleiding van Creatief [hoog]begaafden vraagt om vertrouwen en geduld bij de ontwikkeling van hun talenten en vaardigheden. De manier waarop kinderen denken, zichzelf en de wereld ervaren, beïnvloedt niet alleen welke talenten en vaardigheden ze waarschijnlijk zullen ontwikkelen, maar ook hoe ze leren.

Inzicht in de diverse denkstijlen, de verschillende typen hoogbegaafden en hoog sensitieven, evenals hun ontwikkelingsbehoeften, draagt bij aan het begrijpen van de keuzes en het gedrag van kinderen. Kinderen met bijvoorbeeld een meer visueel-ruimtelijke oriëntatie en een voorkeur voor visuele of kinetische leerstijlen kunnen moeite hebben om hun ideeën en gedachten duidelijk over te brengen aan anderen. Kinderen met intense emoties en een hoge mate van sensitiviteit vertonen vaak een sterk ontwikkeld gevoel van verantwoordelijkheid of rechtvaardigheid, wat kan resulteren in ervaringen van stress, afwijzing, faalangst en depressie. Deze bewuste en hoogpotentiële jongeren ervaren vaak problemen in het dagelijks leven, waarbij ze zich meer dan andere kinderen niet begrepen voelen en een grotere kans hebben een achterstand op te lopen in hun sociale en emotionele ontwikkeling. En dit is ook van invloed op de leervaardigheden en executieve functies.


labels.jpg

ontdek traject

Ik begeleid van nature Creatieve Snelle Denkers in het proces zichzelf te leren kennen. Om zo uit te kunnen groeien tot een talentvol en gelukkig mens, waarbij het talent als kracht ingezet kan worden en ze de vruchten van leren plukken.

In het ontdektraject gaan we samen op reis; op ontdekkingsreis.

Ze gaan werken in hun eigen creatief-proces boek. Waarin ze zichzelf tegenkomen in kansen en uitdagingen. Daarover gaan we in gesprek. Het is een combinatie van doen, praten en denken, creëren en leren.

D.m.v. het stimuleren van creatief ‘durven’ denken, bewandelen we nieuwe paden, gaan we durven verdwalen, om vervolgens weer doelen te stellen om te komen waar we naar toe willen.

Voor meer info, kijk bij Praktisch & Tarieven


OBSERVATIES

Je kunt ook bij mij aankloppen als ouder of leerkracht wanneer je veranderingen opmerkt in het gedrag of de ontwikkeling van een kind en je creatief leergierige kind ziet veranderen.

Als docent kun je mijn hulp zoeken als je het gedrag van een creatief hoogbegaafd kind wilt begrijpen en ondersteuning wilt bieden in de klas, maar je niet precies weet waar te beginnen. Ik sta klaar om met je mee te kijken in de klas en van daaruit advies te geven of te begeleiden. Indien nodig kan ik ook direct ondersteuning bieden aan het kind door coaching op school. Samen werken we aan een aanpak die zowel het kind als de leeromgeving ten goede komt.

Voor meer info, kijk bij Praktisch & Tarieven

1.png

Make Your CHOICE TALENTENLAB

Bij MAKE YOUR CHOICE TalentenLAB krijgen creatief denkende tieners  (veelal hoogbegaafd met een creatieve interesse en ontwikkelingspotentieel ) de mogelijkheid om hun talenten te ontdekken en ontwikkelen in een vertrouwde omgeving met peers. Belangrijk hierbij zijn proces en autonomie.

Tevens gaan ze hier onder begeleiding van een HB coach en creatief professional op een ontspannen manier werken aan executieve vaardigheden en persoonlijke ontwikkeling.

Vanuit een gemis van creatieve uitdaging voor deze doelgroep op veel VO scholen wil ik dit ook gaan aanbieden in combinatie met VO scholen en samenwerkingsverbanden.

Voor meer informatie klik hieronder

Ik ben momenteel ook bezig om te kijken of ik met ‘ Make your Choice ‘, off line of online iets kan gaan betekenen voor thuiszitters. Ik ben nu aan het inventariseren en peilen wat de behoeftes zijn.

Als hier interesse voor is laat mij dit dan weten via thepoetryofcreation@ankehelmich.nl

 
 

KERNVISIE METHODE

Ieder mens denkt op 4 verschillende manieren: visueel (in beelden), auditief (op het gehoor), kinesthetisch(met het gevoel) en digitaal (met het verstand). We gebruiken al deze denksystemen, maar hebben wel voorkeuren in het gebruik van deze systemen.

Creatief hoogbegaafde kinderen hebben een voorkeur om visueel/kinesthetisch te denken. Dus in beelden (ook wel beelddenken genoemd) én met hun gevoel. Juist deze combinatie zorgt voor een andere leerstijl van deze kinderen. We noemen dit een rechtsgeoriënteerde leerstijl.

Ons huidige onderwijssysteem is gebaseerd op een linksgeoriënteerde leerstijl en reikt de informatie aan voor de linkerhersenhelft. De leerproblematiek ontstaat doordat deze categorie kinderen een voorkeur heeft om met hun rechterhersenhelft te werken. Dit sluit dus niet aan. Ze moeten steeds een klein omweggetje maken om het voor zichzelf begrijpelijk te maken en in dat omweggetje kunnen zij fouten maken. Die omweggetjes leiden niet tot het gewenste automatiseren. Rechtsgeoriënteerde kinderen ervaren dat ze niet mee kunnen komen met de rest van de klas wat al snel kan leiden tot faalangst, een negatief zelfbeeld, belemmerende overtuigingen, met buikpijn naar school. Het is niet het onvermogen van het kind, want als het de informatie op een andere manier krijgt aangeboden kan hij of zij het wel.

Ik ben Kernvisie methode coach en kan creatief hoogbegaafde kinderen ook helpen bij nieuwe leerstrategieën, die meer passend kunnen zijn bij hun voorkeur van denken.

Dit kan in combinatie met het ontdektraject, maar ook als zelfstandig traject.

Voor meer info, kijk bij Praktisch & Tarieven

fullsizeoutput_c266.jpg

LEZING / training op school

CREATIEF [HOOG]BEGAAFD… EN DAN?

Ongeveer 5% van alle leerlingen vertoont kenmerken die wijzen op hoogbegaafdheid.

Het traditionele beeld van een 'nerd' die moeiteloos door het onderwijs snelt en alleen maar tienen haalt, is al lang achterhaald. Dit geldt des te meer voor creatief hoogbegaafde kinderen, aangezien zij vaak specifieke uitdagingen ervaren binnen het reguliere onderwijssysteem. Maar wie is eigenlijk deze creatief hoogbegaafde leerling? Hoe herken je hem of haar, en welke vorm van ondersteuning is passend?

Het is belangrijk om te begrijpen dat creatief hoogbegaafde leerlingen vaak tegen specifieke obstakels aanlopen in het traditionele schoolsysteem. Ze kunnen zich vervelen, onderpresteren, sociale uitdagingen ervaren of zelfs gedragsproblemen vertonen als gevolg van een gebrek aan uitdaging en stimulatie.

Wil je meer (basis)kennis over deze doelgroep?

Als HB Coach/ Talenbegeleider en ervaringsdeskundige kom ik graag mijn kennis delen aan een docententeam op school of in een team van IB-ers/begeleiders of SWV.

Specifieke kennis op dit gebied is echter noodzakelijk om ook Creatief [hoog]begaafde leerlingen goed te kunnen begeleiden en om hen passend uitdagend onderwijs te kunnen bieden. Anders kan de schade groot zijn. Vroeg signaleren is dus belangrijk.

Wil je meer kennis over deze leerling, zodat je vroeg kan signaleren en hulp in kan schakelen of hulp kan bieden bij kinderen die al zijn gaan onderpresteren?

Ik geef trainingen en lezingen over diverse onderwerpen die te maken hebben met deze doelgroep, op lokatie, aan groepen docente/IB-ers, ouders of geïnteresseerden vanuit de kennis van mijn opleiding en als ervaringsdeskundige ( Vier Creatief hoogbegaafden in één huis)

voor meer info, kijk bij Trainingen