the poetry of creation • journal

 

Voel jij je anders en onbegrepen? Dit is waarom

Als hoogbegaafde ervaar je namelijk een verschil tussen wat jij denkt en wilt en wat jouw omgeving van jou verwacht. Wanneer je hier niet aan wilt of kunt voldoen, voel je je eerder onbekwaam, of zelfs alsof je “faalt” in het leven. Dat staat haaks op het beeld dat vaak geschetst wordt bij hoogbegaafdheid; namelijk het beeld van de Einsteins en de genieën. Onbewust en bewust wordt er in onze samenleving bovendien nog een bepaalde status aan ontleend. Dat maakt het niet alleen moeilijk voor hoogbegaafden om zich er in te herkennen, het maakt het ook moeilijk om er mee naar buiten te komen....

Creativiteit, hoogbegaafdheid en onderpresteren…

Een onderzoek naar aspecten van creativiteitsontwikkeling in het onderwijsaanbod aan hoogbegaafde leerlingen in het voortgezet onderwijs.

20 februari 2017 -Radboud Universiteit Nijmegen

angelina-litvin-K3uOmmlQmOo-unsplash.jpg

Ongeveer 1 op de 10 leerlingen is hoogbegaafd. Uit onderzoek blijkt dat je hoogbegaafde kinderen kunt onderverdelen in twee groepen: analytisch begaafde kinderen en creatief begaafde kinderen. Helaas zien we deze laatste groep vaak over het hoofd. Zonde, want juist zij scoren goed bij verrijkingsprogramma’s. Hoe creëer je uitdagend onderwijs voor deze kinderen?...