creatief lab • po

‘ ik zie, ik voel, ik denk….. wat jij niet ziet’

1.png
2.png
 

WAT?

Het Creatief LAB is niet een gewone recreatieve knutselclub, maar een vorm van creatieve coaching waar we meer richten op het proces dan het resultaat. Naast creatieve werkvormen en oefenen met het creatieve proces (om vaardigheden aan te leren enerzijds en de mogelijkheid te hebben van vrij spelen, denken en experimenteren anderzijds), lezen we verhalen en maken we kennis met de 5 intense talenten in de Intenso familie ( Intenso Methode). We fantaseren en bespreken en delen dingen waar ze zelf tegen aanlopen. Ze leren verbanden zien tussen hun eigen situatie en het verhaal van een ander. Hierdoor is er herkenning en kunnen ze van elkaar leren. Ze leren gedrag herkennen en begrijpen zodat ze dit in de toekomst zelf bij kunnen sturen. Dit is ook weer een proces. Ze oefenen met stappen zetten en een groei mindset te ontwikkelen. De kinderen bedenken samen groepsregels waar iedereen zich aan moet houden zodat iedereen zich veilig kan voelen binnen het groepje.

PRAKTISCH

Eind Januari 2022 start er weer een nieuwe Creatief LAB coaching voor de basisschool leeftijd.

Op woensdagmiddag van 13.30 - 15.00 ( 10-12 jaar) - zit in principe vol, bij interesse mail me en dan kijken we wat de mogelijkheden zijn.

Op woensdagmiddag van 15.30- 17.00 ( 8-10 jaar) -zijn er nog twee / drie plekjes beschikbaar voor Creatieve Sensitieve Snelle Denkers in het atelier in Haarlem.

Werkwijze: We werken in principe in periodes van 3x 12 weken, waarbij eerst aandacht is voor het ‘zijn’ en’ vertrouwen’ met onze intense binnenwereld, vervolgens gaan we op ontdekking en leren we ons creatieve brein aan te zetten en gaan we associëren en experimenteren en werken we toe naar de vaardigheden binnen een Creatief Proces ( Opwarmen - Aanloop nemen - Springen - Landen)

Voor startdata, informatie en aanmeldingen info@ankehelmich.nl

WAAR?

Atelier van The Poëtry of Creation

Kloosterstraat 66

2021 VP Haarlem

0622865318 ( Anke)

( gratis parkeren, 10 minuten lopen van station Haarlem)

Voor aanvragen voor het Creatief LAB voor Creatief begaafden op school kan je me mailen voor de mogelijkheden, info@ankehelmich.nl.


Wie zijn deze Creatieve Sensitieve Snelle Denkers?

Onder Creatieve Sensitieve Snelle Denkers verstaan we kinderen/jongeren die een fijn bedraad gevoelssysteem hebben. Ze hebben vaak een complexe manier van denken. Ook wel Creatief (hoog)begaafd genoemd. We zien vaak tekenen van hsp ( high sensitive person), hss ( high sensatie stekker), ad(h)d of dyslexie. Dit kunnen dubbele diagnoses zijn, maar de tekenen van kunnen ook verward woorden met het verkeerd interpreteren van de intense binnenwereld van hoogbegaafde kinderen. Veel van deze kinderen hebben een visuele of kinetische leerstijl ( beelddenkers).

Ik heb het over kinderen/jongeren die zich door hun gevoeligheid en creatieve complexe manier van denken soms anders voelen. Hoogbegaafde kinderen gaat samen met een verhoogde gevoeligheid in brede zin. Hun voelsprieten staan voortdurend aan, alsof ze door een vergrootglas leven. Dit richt zich niet alleen op het cognitieve stukje, maar op de gehele sensorische verwerking ( visueel zintuigelijk, emotioneel en motorisch). Ze hebben het zelf niet altijd door en gaan er vanuit dat iedereen deze zelfde voelsprieten heeft, maar voelen vaak onbewust wel verschil met hun omgeving of voelen zich anders.

Het zich soms anders voelen, andere interesses, de overgevoeligheden en de andere leerstijl sluiten niet of moeilijk aan bij de manier van lesgeven binnen het regulier onderwijs. Dit kan leiden tot spanningen ( fysiek en mentaal), onbegrip, faalangst/perfectionisme en een dalend zelfvertrouwen. Dit heeft niet alleen gevolgen voor het welbevinden, maar ook voor de mindset, vaardigheden en zie je terug in de prestaties.

Professor Kazimierz Dabrowski ( Poolse Psycholoog, psychiater en arts) gaat uit van diverse intensiteiten die als een valkuil of last kunnen voelen, maar juist de kracht en talenten zijn. Door te weten wat jouw intense talenten zijn en hoe je hieruit kan handelen kan er meer begrip komen bij je zelf en in jouw omgeving en kan je van daaruit leren ontspannen en dit inzetten als kracht.


Toelating & Aanmelding

Toelating

Een IQ zegt niet altijd alles, helemaal niet bij de groep Creatief hoogbegaafden. Veel van deze kinderen ervaren eerst problemen in het onderwijs van niet gezien worden, onderpresteren of mis- of dubbele diagnoses voor ze als hoogbegaafde herkent en erkent worden. Een IQ test met een score van 130 is bij mij dus geen norm. Als er een IQ onderzoek ligt of observatie neem ik die graag mee in mijn beoordeling, maar ik neem bij ieder kind een intake gesprek af en luister vooral naar de verhalen en kijk naar de gedrag en zijns kenmerken. Daarnaast vind ik het verhaal wat ouders ( en evt. docenten) over de ontwikkeling van hun kind een belangrijke bron.

Aanmelden kan door een e-mail te sturen naar info@ankehelmich.nl

Voor tarieven en betaling zie hier


Meer informatie over de overexitabilities ( intensiteiten) van Dabrowski vind je o.a. in de linkjes hieronder.

https://talentstimuleren.nl/thema/begaafdheid/theorie-modellen/dabrowski

De methode waar mede gebruik van wordt gemaakt www.intensomethode.nl


What People Are Saying

 

R. was enthousiast en heeft ons verteld over de Intenso familie.

Het wordt al een beetje onderdeel van ons vocabulaire thuis. Zoals tijdens het weigeren van avondeten vanwege de structuur en de vervelende naden van de sokken vannochtend (Ach Zinto toch!). En ze is er al over aan het door mijmeren, want toen we vannochtend naar school liepen zei ze 'Weet je nog toen J. geboren werd en ik het daar zo moeilijk mee had, toen was ik Voelo, ik voelde toen zooo veel, ik was jaloers, boos en heel verdrietig.' Mooie methode!.”

— Pauline